akat_print_icon.gif
akat_header_logo.jpg
trans

Nyheder


03.01.2019

Lau Højen fra Carpark North fortæller

Vi synes det er på tide, at I får lov at høre lidt om, hvad nogle af vores tidligere elever laver i dag. Vi har talt med Lau Højen, 38 år, der i dag er musiker og forsanger i det danske band Carpark North. Til trods for, at Lau dimitterede i år 2000, så har han ikke glemt sine tre år i z-klassen her på skolen.


 

 

 

 

 

Hvad har du beskæftiget dig med siden du blev student på Aarhus Katedralskole, og hvad laver du i dag?

Allerede i 2.g startede vi vores band Carpark North, og jeg har levet af det lige siden. Jeg har været så privilegeret, at jeg ikke har behøvet andre “rigtige” jobs, hvilket kun et par håndfulde musikere/bands får lov at opleve. 

 

 

Hvad husker du særligt fra din tid på Aarhus Katedralskole? 

Der er især to ting jeg vil nævne: Jeg ELSKEDE at underviserne var så mange gange skarpere og dygtigere end i folkeskolen - det var virkeligt et step up. Vi lærte helt utroligt meget, og fik virkelig noget horisont på. 

 

Derudover var der et såkaldt MGK-forløb på Aarhus Katedralskole som jeg deltog i med henblik på at forberede mig til Musikkonservatoriet. MGK står for Musikalsk Grundkursus og er et tilbud til elever, der ønsker at forberede sig til musikkonservatoriet. Hvert år optager de 25 elever i aldersgruppen 14-25 år. At MGK fandtes og var mulig at have ved siden af sin skolegang tiltrak en masse dygtige musikere, og vi oplevede et levende og kreativt miljø på vores årgang og årgangene omkring os.

 

 

Hvilken indflydelse har dine tre år på Aarhus Katedralskole haft på dine efterfølgende valg i din karriere?

Det miljø, der var på skolen var sindssygt inspirerende. Og så var det bare fedt at lære noget - også om emner jeg ikke direkte fik “brug for”. Jeg føler faktisk, at min gymnasietid var en dannelsestid. Hele det analytiske apparat man udvikler i ens gymnasietid har været enormt vigtigt for min karriere. Både når nye samarbejdspartnere skulle ses an, PR-planer skulle støbes og fremtidsstrategier skulle skæres. Men også når tekster og dramaturgi i en konkret sang skulle formidles så klart og tydeligt som muligt. 

 

 

Hvordan har dine faglige kompetencer fra Aarhus Katedralskole været til hjælp for dig i dit videre uddannelsesforløb?

For at være helt konkret, så havde jeg faktisk datalogi med Jens Studsgaard, og efterfølgende hjalp han mig med at kode den første hjemmeside med tilhørende database. Her kunne folk lytte til og bestille vores første demoplade. 

 

Har du et godt råd, du gerne vil give med på vejen?

En stor optur, både da jeg gik på skolen og efterfølgende, har været at møde folk, der er dygtigere og skarpere end mig selv. I dag er nogle af mine bedste venner dem, jeg mødte tilbage i gymnasiet, bl.a. fordi de til stadighed inspirerer mig og skubber billedet af, hvem jeg er.