Skolens strategi er formuleret i forhold til den nu gældende politiske kontekst og de muligheder, som denne indebærer, herunder ressourcetildelingen. Det er inden for rammerne af denne strategi, at der årligt formuleres og prioriteres handlingsområder.
Strategien er vedtaget i bestyrelsen d. 23.1.19.
A. SKOLENS FAGLIGE OG PÆDAGOGISKE PROFIL
1. Aarhus Katedralskole tilbyder undervisning på højeste gymnasiefaglige
niveau med sigte på forberedelse til lange videregående uddannelser.
Målet er, at skolens karaktergennemsnit fortsat er et af de allerhøjeste
i landet.
2. Skolen ønsker at tiltrække videbegærlige og motiverede elever og at
vække glæden ved det faglige i alle elever.
3. Der lægges vægt på bredden i den almene studentereksamen – vi vil
åbne verden for eleverne, så de bliver nysgerrige på kunst, kultur, natur
og samfund - og tilbyder studieretninger inden for disse hovedområder.
4. Skolen sikrer variation i undervisningen.
5. Skolen lægger vægt på, at fagligheden er ajour, og at undervisningen
udvikles løbende gennem pædagogiske og didaktiske projekter.
6. Skolen vil opbygge en stærk, gensidigt forpligtende evalueringskultur.
7. Der arbejdes målrettet med elevernes digitale dannelse og med relevant
digitalisering i undervisningen.
8. Skolen tilbyder såvel talentaktiviteter som faglig støtte til eleverne, og
disse initiativer udvikles løbende.
B. SKOLEKULTUR
9. Der er respekt og lydhørhed i relationen mellem elever og lærere, og
eleverne skal opleve, at lærerne interesserer sig for dem.
10. Klasseteamets arbejde omkring den enkelte klasse styrkes.
11. Skolen er tydelig i dens forventninger og krav til eleverne, og alle
ansatte lever fortsat op til tilsvarende høje krav i deres arbejde.
12. Det er skolens mål, at eleverne har et lavt fravær med henblik
på at sikre det størst mulige faglige udbytte af undervisningen og
minimere elevfrafaldet.
13. Eleverne har medindflydelse og mulighed for at forme de
forskelligartede aktiviteter, som præger skolens kultur. Det er et
mål, at deltagelsen er bred.
14. Skolen fremmer elevsammenholdet på tværs af klasser og årgange,
både i og uden for undervisningen.
15. Skolen bakker elevrådets arbejde op og medvirker til at videreudvikle
elevdemokratiet.
16. I og uden for undervisningen arbejdes med klimakrisen og klimaansvar.
17. Skolen tager medansvar for elevernes sundhed og vil medvirke til
at styrke elevernes livsduelighed.
C. ÅBEN SKOLE
18. Vi arbejder aktivt og opsøgende med at etablere stærke samarbejder
med grundskolen.
19. Vi prioriterer læringsmulighederne i ekskursioner, korte i skolens
nærområde såvel som længerevarende, og sikrer en ligelig fordeling
på alle studieretninger og klasser.
20. Skolen giver eleverne mulighed for at fokusere på videregående
uddannelser, fx gennem studiepraktik eller inddragelse af alumner, forældre
og virksomhedskontakter (karrierelæring).
21. Eleverne skal udvikle et globalt perspektiv, og det sker både på
’hjemmebane´ og på ’udebane’.
D. SKOLEN SOM ORGANISATION
22. Skolens traditioner fastholdes og udvikles som en fælles ramme,
og der lægges vægt på skolens historie.
23. Skolen arbejder løbende med at sikre og udvikle et godt
undervisningsmiljø.
24. Skolen vil gennem målrettede initiativer fastholde et godt arbejdsmiljø
præget af engagement og trivsel for skolens ansatte, også i perioder
med ressourcepres.
25. Skolen prioriterer efteruddannelse og kurser (faglige, fagdidaktiske og
pædagogiske) for alle personalegrupper/ansatte.
26. Faggrupperne er centrale for udvikling af undervisningspraksis og
vidensdeling og deres arbejde understøttes. Viden og erfaring om de
enkelte studieretninger bør i højere grad end nu deles.
27. Der tages løbende stilling til lokalernes indretning, it-udstyr, møblering
og udsmykning, og det er en målsætning, at mest mulig undervisning
foregår i lokaler, der afspejler fagets identitet.
28. Skolens bygninger skal løbende vedligeholdes, så den nuværende
standard fastholdes.
29. Skolen skal fortsat være en økonomisk velfunderet skole med et økonomisk
råderum, der giver handlefrihed til at sikre kvalitet og fortsat udvikling.
30. Prioritering og anvendelse af skolens ressourcer sker i henhold til skolens
årlige målsætninger og handlingsplaner.
31. Skolens likviditet skal fastholdes på niveau med 2017. Med henblik på
at fastholde likviditeten på dette niveau skal skolens soliditetsgrad stige
til ca. 17,5% i den næste 4-årige periode.