akat_print_icon.gif
akat_header_logo.jpg
trans

Nyheder


11.09.2018

DESIGNINTERVENTIONER TIL BYENS GADER OG STRÆDER

Hvordan er det at arbejde med designprocesser, analysekritik og indretning af byrum, og samtidig i samarbejde med dygtige arkitekter fra Aarhus Arkitektskole? Det har 3r fået fornøjelsen af at finde ud af, og med i posen fik de alle sammen flotte resultater.


For 3r design- og billedkunsteleverne startede skoleåret med et 3-ugers projektforløb i samarbejde med Arkitektskolen Aarhus. Under titlen FRA OBSERVATION TIL INTERVENTION har eleverne gennem de sidste uger arbejdet gruppevis med at idéudvikle og fremstille et objekt til et udvalgt byrum i Aarhus C.

Under kyndig undervisning og vejledning fra i alt fire arkitektstuderende, startede 3r-eleverne med en grundig materialeafsøgning. Udstyret med store stykker bølgepap fik eleverne til opgave at skabe en holder, der skulle kunne bære et særligt stykke frugt eller en grøntsag. Radise, porre, broccoli, banan, fennikel ... Otte forskellige designløsninger, som alle blev udfordret via diverse funktionskrav og bespænd, så som: ”Objektet skal indeholde både en kurve, en stump vinkel og en spids vinkel” eller ”objektet skal kun hænge på kanten af et bord” eller et tredje eksempel: ”Jeres konstruktion skal kunne stå mellem to borde med 50 cm afstand”. På baggrund af dette udviklede hver gruppe en opsats, der fik vidt forskellige navne og kom til at hedde alt fra ”Porremuraisværd” til ”Boat Malone”. Efterfølgende videreudviklede eleverne deres objekter i forskellige skala-dimensioner og skitseringer, hvorefter hver gruppe fik tildelt et specifikt byrum i lokalområdet, som skulle analyseres og vurderes ud fra bl.a. arkitekt og byrumsplanlæggeren Jan Gehls berømte byplanlægningsprincipper.

På baggrund af deres site-analyse idéudviklede hver gruppe et designobjekt/en skulpturel konstruktion til det givne byrum. Der blev tænkt i formmæssige udtryk, kontekstualitet, materialemulighed og -begrænsning, funktionalitet og æstetiske kvaliteter. Og efter denne proces tilbragte eleverne tre dage i Arkitektskolens værksteder, hvor gruppernes designløsninger blev lasercuttet i skala 1:1 eller 1:2.      

De flotte, innovative løsningsforslag blev præsenteret og evalueret mandag d.3. september til en åben fernisering på Aarhus Katedralskole med besøg af bl.a. venner, forældre, arkitektstuderende, ledelsesrepræsentanter og øvrige interesserede. Her modtog hver gruppe konstruktiv kritik på deres arbejdsprocesser og endelige løsningsforslag.

Projektforløbet er en del af skolens efterhånden mangeårige samarbejde med Arkitektskolen Aarhus, og foruden at bidrage til at klæde skolens elever på i forhold til at opøve deres evner inden for praktisk og teoretisk projektarbejde samt formidlingskompetence – så giver det tilmed eleverne et konkret indblik i, hvordan man kan arbejde med designprocesser, analysekritik og indretning af byrum også på de videregående uddannelser efter gymnasiet, i en funktionel, æstetisk og virkelighedsorienteret kontekst.
Vil du se en masse billeder fra ferniseringen, så tag et kig i vores billedgalleri. 

/Lærke Aarup