akat_print_icon.gif
akat_header_logo.jpg
trans

Undervisning

INTRFACE

Aarhus Katedralskole har gennem en årrække deltaget i udviklingsprojektet Intrface. Projektet blev lanceret i skoleåret 2008/09 som et samarbejde mellem museer og gymnasier i Region Midtjylland. Aarhus Katedralskole har sammen med samarbejdspartneren Moesgaard Museum været med fra projektets første fase. Skolen arbejder aktuelt sammen med Kvindemuseet Aarhus.

Læs mere om Intrface her

Et gennemgående tema for samarbejdet har været: hvordan skabes viden. Målet har været at udvikle gymnasierelevante undervisningsforløb, hvor museumsoplevelser kvalificerer den faglige læring og giver indblik i en videns-og forskningsinstitution udenfor skolen.  Samarbejdet mellem de deltagende fag historie, kemi og fysik har gjort det muligt for eleverne at komme tæt på den videnskabelige proces og se fag fra skolens fagrække i aktion og aktivt samspil i opdagelsen og fortolkningen af ny viden. Samarbejdet med forskere og formidlere har givet os vi adgang til såvel Moesgaards naturvidenskabelige afdeling og laboratorier som udstillinger, samlinger og arkiver.

 
Eleverne har bl.a. prøvet kræfter med egne forsøg i kemi og arbejdet med fortolkning og formidling af materiel kultur i historie. Det er blevet til mange spændende slutprodukter alt fra synopser, rapporter og foredrag til en række film og en udstillingen på Aarhus Katedralskole. 

Læs artiklen 'Kulturmøder - synergi mellem gymnasium og museum' skrevet af Lektor Karen Kolding og Museumsinspektør Lene Birgitte Mirland, Moesgård Museum her

Læs artiklen 'Metaller fortæller' af Lektor Karen Vibe-Pedersen her

komma

Intrface

komma